ZARZĄDZENIE 4/2020/21
DYREKTORA SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. TADEUSZA KOŚCIUSZKI W SOLI
z dnia 6.11.2020
w sprawie: czasowego ograniczenia funkcjonowania Szkoły Podstawowej im. T. Kościuszki w Soli.
1. Zgodnie z Rozporządzeniem MEiN z dnia 05.11.2020 zmieniającym rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 zostaje wprowadzone czasowe ograniczenie funkcjonowania szkoły.
Uczniowie klas I-VIII od 9 do 29 listopada br. uczą się w trybie zdalnym. Nauka prowadzona będzie w sposób zdalny z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, z pozyskanymi wcześniej informacjami, co do dostępności uczniów i nauczycieli do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i internetu umożliwiających interakcję między uczniami a nauczycielami prowadzącymi zajęcia.
Uczniowie klas I-VIII od 9 do 29 listopada br. uczą się w trybie zdalnym. Nauka prowadzona będzie w sposób zdalny z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, z pozyskanymi wcześniej informacjami, co do dostępności uczniów i nauczycieli do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i internetu umożliwiających interakcję między uczniami a nauczycielami prowadzącymi zajęcia.
2. ZASADY KSZTAŁECENIA NA ODLEGŁOŚĆ OBOWIĄZUJĄCE W SZKOLE:
Podstawowym miejscem przekazywania informacji, tzn. zapisów dotyczących tematów lekcji, frekwencji uczniów, przekazywania informacji rodzicom przez nauczycieli i dyrektora
Podstawowym miejscem przekazywania informacji, tzn. zapisów dotyczących tematów lekcji, frekwencji uczniów, przekazywania informacji rodzicom przez nauczycieli i dyrektora
jest dziennik elektroniczny.
Polecane jest także tworzenie grup przedmiotowych danej klasy na komunikatorze Messenger lub na FB (jako metody już przetestowane), służących do przekazywania informacji uczniom.
Zaleca się korzystanie z portali edukacyjnych, w których wszyscy uczniowie byli już wcześniej zalogowani.
Zaleca się korzystanie z portali edukacyjnych, w których wszyscy uczniowie byli już wcześniej zalogowani.
Główną technologią informacyjno-komunikacyjną wykorzystywaną przez nauczycieli do realizacji zajęć jest platforma Google – Gsuit, z aplikacjami Classroom (na której zamieszczane będą realizowane treści, linki do materiałów, testy itp.), Meet (do prowadzenia spotkań on-line), dysk wirtualny, hangouts, jamboard i inne.
Każdy z nauczycieli i uczniów posiada własne konto logowania, o konta takie mogą także prosić rodzice. Korzystanie z tej technologii zostało przetestowane z uczniami w czasie wcześniejszej nauki zdalnej oraz w czasie nauki stacjonarnej.
Zostają określone zasady bezpiecznego uczestnictwa w zajęciach w odniesieniu do ustalonych wyżej technologii (w załączniku do Zarządzenia).
Praca zdalna opiera się nie tylko na treściach zawartych w podręcznikachi zeszytach ćwiczeń. Nauczyciel posługuje się też kartami pracy (na tyle prostymi, aby uczniowie, w przypadku braki drukarki, mogli je samodzielnie przerysować czy przepisać).
Poleca się racjonalne korzystanie z internetowych materiałów MEN, jako wzbogacenie i urozmaicenie wiedzy i umiejętności, których zasoby są na bieżąco aktualizowane (m.in. https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje/zdalne-lekcje, https://epodreczniki.pl/), zasobów internetu – różnorodnych portali edukacyjnych, po uprzednim sprawdzeniu treści i ich przetestowaniu, materiałów własnych.
Zalecane jest także śledzenie kanałów telewizyjnych, np. TVP Kultura, kanałów edukacyjnych (w tym internetowych).
Zalecane jest także śledzenie kanałów telewizyjnych, np. TVP Kultura, kanałów edukacyjnych (w tym internetowych).
Monitorowanie postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności, możliwy jest poprzez stosowanie narzędzi takich jak Quizziz, Kahoot, oraz dostępnych w aplikacji Classroom - Projekt, Projekt-test, Pytanie. Wskazane jest także korzystanie z poczty elektronicznej (przesyłanie prac, scany, fotografie), z grupy przedmiotowych, indywidualne kontakty przez komunikatory.
Informowanie uczniów i rodziców o postępach w nauce, otrzymanych ocenach następuje przez dziennik elektroniczny, drogą mailową lub przez kontakt telefoniczny (współpraca z wychowawcą, pedagogiem).
Każdy nauczyciel jest zobligowany do zapewnienia każdemu uczniowi lub rodzicom możliwości konsultacji z nauczycielem oraz przekazania im informacji o formie i terminach tych konsultacji (w formie wybranej przez nauczyciela).
Wprowadzanie nowych rozwiązań (programów, aplikacji) do komunikacji, weryfikowania wiedzy przez internet będzie najpierw wdrażane poprzez lekcje informatyki, a później wykorzystywane w pracy nauczyciela z uczniami (współpraca z nauczycielem informatyki).
Nauczyciele mają możliwość modyfikacji dotychczas stosowanego programu nauczania, stosownymi aneksami (tak by dostosować go do wybranej metody kształcenia na odległość).
Modyfikacji (w porozumieniu z Radą Pedagogiczną oraz Radą Rodziców) może także podlegać Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.
3. Dyrektor wraz z nauczycielami ustala tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych klasach (I-VIII), uwzględniając:
- równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia
- zróżnicowanie zajęć w każdym dniu
- możliwości psychofizyczne uczniów
- łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia
- ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć
- konieczność zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki realizowanych zajęć.
- równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia
- zróżnicowanie zajęć w każdym dniu
- możliwości psychofizyczne uczniów
- łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia
- ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć
- konieczność zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki realizowanych zajęć.
4. Sposobem potwierdzenia obecności uczniów w zajęciach jest zalogowanie się na danych zajęciach on-line, widoczna obecność i aktywność lub aktywność na komunikatorach przedmiotowych, wykonywanie zadań zleconych przez nauczyciela w danym dniu (w zależności od formy zajęć). Nieobecność usprawiedliwia rodzic, informując wychowawcę, najpóźniej kolejnego dnia absencji, w sposób ustalony z wychowawcą.
5. Zawiesza się prowadzenie zindywidualizowanych ścieżek w formie jak dotychczas (uczniowie pracują indywidualnie w domu), monitorowanie pracy tych uczniów zleca się pedagogowi szkolnemu i nauczycielowi świetlicy.
6. Nauczyciel wspomagający na bieżąco monitoruje, wspomaga pracę ucznia przy wykonywaniu zadań lekcyjnych i domowych.
7. Prowadzona jest nauka indywidualna wynikająca z orzeczeń.
8. Należy w swoich działaniach uwzględnić sytuację poszczególnych uczniów (dostęp do Internetu, liczba uczniów w rodzinie i inne – zaleca się kontakt z wychowawcą i pedagogiem szkolnym) oraz przestrzegać zasad bezpiecznego i higienicznego korzystania przez uczniów z urządzeń umożliwiających komunikację elektroniczną (zawartych w odrębnym dokumencie).
Pozostałe rozwiązania w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły reguluje Rozporządzenie MEiN z 05.11.2020 r. (Dz. U. z 5.11. 2020 r., poz. 1960)
Anna Nabrdalik