Wyszukaj na naszej stronie:

Czasowe ograniczenia funkcjonowania Szkoły

 ZARZĄDZENIE 4/2020/21

DYREKTORA SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. TADEUSZA KOŚCIUSZKI W SOLI
z dnia 6.11.2020
w sprawie: czasowego ograniczenia funkcjonowania Szkoły Podstawowej im. T. Kościuszki w Soli.
1. Zgodnie z Rozporządzeniem MEiN z dnia 05.11.2020 zmieniającym rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 zostaje wprowadzone czasowe ograniczenie funkcjonowania szkoły.

Uczniowie klas I-VIII od 9 do 29 listopada br. uczą się w trybie zdalnym. Nauka prowadzona będzie w sposób zdalny z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, z pozyskanymi wcześniej informacjami, co do dostępności uczniów i nauczycieli do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i internetu umożliwiających interakcję między uczniami a nauczycielami prowadzącymi zajęcia.
2. ZASADY KSZTAŁECENIA NA ODLEGŁOŚĆ OBOWIĄZUJĄCE W SZKOLE:

Podstawowym miejscem przekazywania informacji, tzn. zapisów dotyczących tematów lekcji, frekwencji uczniów, przekazywania informacji rodzicom przez nauczycieli i dyrektora
jest dziennik elektroniczny.
Polecane jest także tworzenie grup przedmiotowych danej klasy na komunikatorze Messenger lub na FB (jako metody już przetestowane), służących do przekazywania informacji uczniom.

Zaleca się korzystanie z portali edukacyjnych, w których wszyscy uczniowie byli już wcześniej zalogowani.
Główną technologią informacyjno-komunikacyjną wykorzystywaną przez nauczycieli do realizacji zajęć jest platforma Google – Gsuit, z aplikacjami Classroom (na której zamieszczane będą realizowane treści, linki do materiałów, testy itp.), Meet (do prowadzenia spotkań on-line), dysk wirtualnyhangoutsjamboard i inne.
Każdy z nauczycieli i uczniów posiada własne konto logowania, o konta takie mogą także prosić rodzice. Korzystanie z tej technologii zostało przetestowane z uczniami w czasie wcześniejszej nauki zdalnej oraz w czasie nauki stacjonarnej.
Zostają określone zasady bezpiecznego uczestnictwa w zajęciach w odniesieniu do ustalonych wyżej technologii (w załączniku do Zarządzenia).
Praca zdalna opiera się nie tylko na treściach zawartych w podręcznikachzeszytach ćwiczeń. Nauczyciel posługuje się też kartami pracy (na tyle prostymi, aby uczniowie, w przypadku braki drukarki, mogli je samodzielnie przerysować czy przepisać).
Poleca się racjonalne korzystanie z internetowych materiałów MEN, jako wzbogacenie i urozmaicenie wiedzy i umiejętności, których zasoby są na bieżąco aktualizowane (m.in. https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje/zdalne-lekcjehttps://epodreczniki.pl/), zasobów internetu – różnorodnych portali edukacyjnych, po uprzednim sprawdzeniu treści i ich przetestowaniu, materiałów własnych.

Zalecane jest także śledzenie kanałów telewizyjnych, np. TVP Kultura, kanałów edukacyjnych (w tym internetowych).
Monitorowanie postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności, możliwy jest poprzez stosowanie narzędzi takich jak Quizziz, Kahoot, oraz dostępnych w aplikacji Classroom - Projekt, Projekt-test, Pytanie. Wskazane jest także korzystanie z poczty elektronicznej (przesyłanie prac, scany, fotografie), z grupy przedmiotowych, indywidualne kontakty przez komunikatory.
Informowanie uczniów i rodziców o postępach w nauce, otrzymanych ocenach następuje przez dziennik elektroniczny, drogą mailową lub przez kontakt telefoniczny (współpraca z wychowawcą, pedagogiem).
Każdy nauczyciel jest zobligowany do zapewnienia każdemu uczniowi lub rodzicom możliwości konsultacji z nauczycielem oraz przekazania im informacji o formie i terminach tych konsultacji (w formie wybranej przez nauczyciela).
Wprowadzanie nowych rozwiązań (programów, aplikacji) do komunikacji, weryfikowania wiedzy przez internet będzie najpierw wdrażane poprzez lekcje informatyki, a później wykorzystywane w pracy nauczyciela z uczniami (współpraca z nauczycielem informatyki).
Nauczyciele mają możliwość modyfikacji dotychczas stosowanego programu nauczania, stosownymi aneksami (tak by dostosować go do wybranej metody kształcenia na odległość).
Modyfikacji (w porozumieniu z Radą Pedagogiczną oraz Radą Rodziców) może także podlegać Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.
3. Dyrektor wraz z nauczycielami ustala tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych klasach (I-VIII), uwzględniając:
- równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia
- zróżnicowanie zajęć w każdym dniu
- możliwości psychofizyczne uczniów
- łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia
- ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć
- konieczność zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki realizowanych zajęć.
4. Sposobem potwierdzenia obecności uczniów w zajęciach jest zalogowanie się na danych zajęciach on-line, widoczna obecność i aktywność lub aktywność na komunikatorach przedmiotowych, wykonywanie zadań zleconych przez nauczyciela w danym dniu (w zależności od formy zajęć). Nieobecność usprawiedliwia rodzic, informując wychowawcę, najpóźniej kolejnego dnia absencji, w sposób ustalony z wychowawcą.
5. Zawiesza się prowadzenie zindywidualizowanych ścieżek w formie jak dotychczas (uczniowie pracują indywidualnie w domu), monitorowanie pracy tych uczniów zleca się pedagogowi szkolnemu i nauczycielowi świetlicy.
6. Nauczyciel wspomagający na bieżąco monitoruje, wspomaga pracę ucznia przy wykonywaniu zadań lekcyjnych i domowych.
7. Prowadzona jest nauka indywidualna wynikająca z orzeczeń.
8. Należy w swoich działaniach uwzględnić sytuację poszczególnych uczniów (dostęp do Internetu, liczba uczniów w rodzinie i inne – zaleca się kontakt z wychowawcą i pedagogiem szkolnym) oraz przestrzegać zasad bezpiecznego i higienicznego korzystania przez uczniów z urządzeń umożliwiających komunikację elektroniczną (zawartych w odrębnym dokumencie).
Pozostałe rozwiązania w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły reguluje Rozporządzenie MEiN z 05.11.2020 r. (Dz. U. z 5.11. 2020 r., poz. 1960)
Anna Nabrdalik