Wyszukaj na naszej stronie:

Procedury bezpieczeństwa COVID-19


Informujemy, że w związku z pandemią Covid-19 i ponownym, sukcesywnym otwarciem szkoły wprowadzone zostają nowe zasady funkcjonowania placówki. Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Soli wdrożyła i będzie stosowała nowe procedury bezpieczeństwa, które zostały zamieszczone poniżej. Prosimy Państwa o zapoznanie się z nimi.




Niniejsze procedury powstały na podstawie wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego.

Celem procedur jest zminimalizowanie ryzyka wystąpienia zakażenia wirusem SARS-CoV wywołującym chorobę COVID-19.
Dokumenty do pobrania:



Procedura przyprowadzania i odbierania uczniów ze szkoły
1. Do szkoły może uczęszczać uczeń bez objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych oraz gdy domownicy nie przebywają na kwarantannie lub w izolacji w warunkach domowych.
2. Do odwołania należy ograniczyć bezpośredni kontakt z osobami trzecimi do niezbędnego minimum.
3. Rodzice oczekują na dzieci przed szkołą.
4. W szkole zostaje wyznaczona przestrzeń wspólna, do której mają prawo wejść w szczególnych przypadkach rodzice
5. Opiekunowie i rodzice uczniów wchodzący w szczególnych przypadkach do szkoły, mogą wchodzić do przestrzeni wspólnej szkoły, zachowując zasady:
1) dystans od kolejnego opiekuna z dzieckiem/dziećmi musi wynosić min. 1,5 m,
2) dystans od pracowników szkoły musi wynosić min. 1,5 m,
3) opiekunowie powinni przestrzegać obowiązujących przepisów prawa związanych z bezpieczeństwem zdrowotnym obywateli (m.in. stosować środki ochronne: osłonę ust i nosa, nosić rękawiczki jednorazowe lub dezynfekować ręce).
6. Po każdym kontakcie z osobami trzecimi należy dezynfekować ręce. W przypadku stosowania rękawiczek powinny być często zmieniane. Należy unikać dotykania twarzy i oczu w trakcie noszenia rękawiczek.
7. Wszystkim wchodzącym do budynku szkoły umożliwia się skorzystanie z płynu do dezynfekcji rąk.
8. Przy wejściu do budynku szkoły zamieszczona jest informacja o obowiązku dezynfekowania rąk oraz instrukcja użycia środka dezynfekującego.

 Procedura przeprowadzania dezynfekcji w szkole

1. Przy wejściu głównym do szkoły umieszczone są numery telefonów do właściwej miejscowo powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej, szpitalnego oddziału zakaźnego i służb medycznych.
2. Przy wejściu do szkoły znajduje się dozownik z płynem do dezynfekcji rąk, z którego obowiązana jest skorzystać każda dorosła osoba wchodząca do budynku szkoły. Zobowiązuje się personel sprzątający do regularnego sprawdzania stanu pojemnika z płynem i uzupełniania go w razie potrzeby. Dozowniki z płynem do dezynfekcji znajdują się również w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych oraz we wszystkich salach lekcyjnych.
3. Należy dopilnować, aby wszystkie osoby trzecie, w tym rodzice uczniów, wchodzące do szkoły dezynfekowały dłonie lub zakładały rękawiczki ochronne, miały zakryte usta i nos oraz nie przekraczały obowiązujących stref przebywania.
4. Zobowiązuje się personel sprzątający do regularnego dokonywania prac porządkowych, w tym zwłaszcza czyszczenia ciągów komunikacyjnych, a także dezynfekowania co najmniej dwa razy dziennie powierzchni dotykowych: poręczy, klamek, włączników światła, uchwytów, poręczy krzeseł i powierzchni płaskich, w tym blatów w salach i pomieszczeniach do spożywania i przygotowywania posiłków. Przeprowadzenie prac porządkowych należy odnotować w harmonogramie prac porządkowych na dany dzień zawieszonym na tablicy ogłoszeń.
5. Osoba odpowiedzialna za podawanie uczniom posiłków obowiązana jest do przeprowadzenia uprzedniej dezynfekcji powierzchni, na której spożywany jest posiłek, a także sprzętów służących dzieciom do jego spożycia. Po każdym posiłku blaty, stoły i poręcze krzeseł są dezynfekowane przez personel sprzątający.
6. Dyrektor lub wyznaczony nauczyciel dokonuje codziennego monitoringu prac porządkowych, ze szczególnym uwzględnieniem utrzymywania w czystości sal zajęć, pomieszczeń sanitarnohigienicznych, ciągów komunikacyjnych, dezynfekcji powierzchni dotykowych – poręczy, klamek i powierzchni płaskich, w tym blatów w salach i w pomieszczeniach spożywania posiłków, klawiatur komputerowych, włączników itd.
7. Przeprowadzając dezynfekcję, należy ściśle przestrzegać zaleceń producenta znajdujących się na opakowaniu środka do dezynfekcji. Ważne jest ścisłe przestrzeganie czasu niezbędnego do wywietrzenia dezynfekowanych pomieszczeń i przedmiotów, tak aby uczniowie nie byli narażeni na wdychanie oparów środków służących do dezynfekcji.
8. W pomieszczeniach sanitarnohigienicznych wywiesza się plakaty z zasadami prawidłowego mycia rąk, a przy dozownikach z płynem do dezynfekcji rąk – instrukcje dezynfekcji.
9. Nauczyciele co najmniej raz dziennie przypominają uczniom o konieczności zachowania higieny, w tym o częstym i regularnym myciu rąk – zwłaszcza po skorzystaniu z toalety, przed jedzeniem oraz po powrocie z zajęć na świeżym powietrzu. W tym celu przeprowadzają pokaz mycia rąk. Należy również zwracać uczniom uwagę na odpowiedni sposób zasłaniania twarzy podczas kichania czy kasłania.
10. Przedmioty i sprzęty znajdujące się w sali, których nie można skutecznie umyć, uprać lub dezynfekować, należy usunąć lub uniemożliwić do nich dostęp. Przybory do ćwiczeń (piłki, skakanki, obręcze itp.) wykorzystywane podczas zajęć należy czyścić lub dezynfekować.
11. Należy wietrzyć salę co najmniej raz na godzinę, w czasie przerwy.

 Procedura organizacji zajęć lekcyjnych
§ 1
1. Plan lekcji układany jest w taki sposób, aby w miarę możliwości każdego dnia uczniowie tych samych klas rozpoczynali zajęcia o zbliżonej godzinie, co ma na celu wyeliminowanie spotykania się uczniów różnych klas w szatni szkolnej.
2. Jeżeli jest to organizacyjnie możliwe poszczególnym klasom udostępnia się co drugi boks w szatni.
3. Należy unikać częstej zmiany pomieszczeń, w których odbywają się zajęcia.
4. Uczeń posiada własne przybory i podręczniki, które w czasie zajęć mogą znajdować się na stoliku szkolnym ucznia, w tornistrze lub we własnej szafce, jeżeli szkoła posiada szafki. Uczniowie nie powinni wymieniać się przyborami szkolnymi między sobą.
5. Podczas realizacji zajęć, w tym zajęć wychowania fizycznego i sportowych, w których nie można zachować dystansu, należy ograniczyć ćwiczenia i gry kontaktowe.
6. W miarę możliwości zajęcia sportowe należy przeprowadzać na otwartym powietrzu.
7. Uczeń nie powinien zabierać ze sobą do szkoły niepotrzebnych przedmiotów. Ograniczenie to nie dotyczy dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności z niepełnosprawnościami. W takich sytuacjach należy dopilnować, aby dzieci nie udostępniały swoich zabawek innym, natomiast opiekunowie dziecka powinni zadbać o regularne czyszczenie (pranie lub dezynfekcję) zabawki i rzeczy.
8. W sali odległości między stanowiskami dla uczniów powinny wynosić min. 1,5 m.
9. Jeżeli istnieją ku temu możliwości kadrowe, do jednej grupy uczniów przyporządkowani są ci sami nauczyciele.
10. Jeżeli istnieją ku temu możliwości lokalowe jedna grupa uczniów przebywa w wyznaczonej i w miarę możliwości stałej sali.
11. Z sali, w której przebywa grupa, należy usunąć przedmioty i sprzęty, których nie można skutecznie umyć, uprać lub dezynfekować.

§ 2  

Organizacja pracy biblioteki

  1. Biblioteka szkolna czynna jest zgodnie z ustalonym harmonogramem.
  2. Książki oddawane przez uczniów są składowane w wydzielonym miejscu, odseparowane od reszty książek i poddawane dwudniowej kwarantannie. W tym czasie nie mogą zostać wypożyczone kolejnym uczniom.

Organizacja sposobu korzystania z biblioteki uwzględnia wymagany dystans przestrzenny, czyli minimum 1,5 m. odległości między użytkownikami. W celu zachowania wymaganego dystansu społecznego ogranicza się liczbę użytkowników korzystających jednocześnie z biblioteki.

§3 

 Procedura  organizacji pracy świetlicy szkolnej

1.     Celem procedury jest zminimalizowanie ryzyka wystąpienia zakażenia wirusem SARS-CoV-2 wywołującym chorobę COVID-19.

2.     Szkoła organizuje zajęcia świetlicowe dla uczniów, których rodzice zgłosili potrzebę korzystania ze świetlicy szkolnej. W związku z sytuacją epidemiologiczną w roku szkolnym 2020/2021 do świetlicy szkolnej przyjmowane będą wyłącznie dzieci dojeżdżające do szkoły oraz uczniowie klas I – III, których rodzice/opiekunowie pracują zawodowo lub samotnie wychowują dziecko.

3.     W miarę możliwości zajęcia świetlicowe należy przeprowadzać na świeżym powietrzu. Zaleca się korzystanie przez uczniów z boiska szkolnego oraz placu zabaw w czasie pobytu na świeżym powietrzu na terenie szkoły, przy zachowaniu zmianowości grup i dystansu pomiędzy nimi.

4.     Korzystanie z boiska szkolnego oraz placu zabaw odbywa się wyłącznie pod opieką nauczyciela.

5.     Zajęcia świetlicowe odbywają się w stołówce szkolnej, a razie potrzeby mogą odbywać się w innych salach dydaktycznych.

6.     Na świetlicy szkolnej obowiązują zasady reżimu sanitarnego.

7.     Sale, w których odbywają się zajęcia świetlicowe wyposażone są w środki do dezynfekcji rąk. Nauczyciele zobowiązani są poinstruować uczniów o konieczności dezynfekcji rąk po wejściu do sali. Uczniowie dezynfekują ręce pod nadzorem nauczyciela świetlicy, po czym zajmują wyznaczone miejsca.

8.     Z sali, w której przebywa grupa, należy usunąć przedmioty i sprzęty, których nie można skutecznie umyć, wyprać lub zdezynfekować.

9.     Uczeń nie powinien zabierać ze sobą do świetlicy niepotrzebnych przedmiotów. Ograniczenie to nie dotyczy dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,             w szczególności z niepełnosprawnościami. W takich sytuacjach należy dopilnować, aby dzieci nie udostępniały swoich zabawek innym osobom, natomiast rodzice/opiekunowie dziecka powinni zadbać o regularne czyszczenie (pranie lub dezynfekcję) zabawek i rzeczy.

10.  Uczniowie nie mogą wymieniać się przyborami szkolnymi między sobą.

11.  Pracownicy świetlicy wietrzą sale, w których odbywają się zajęcia świetlicowe przed przyjściem dzieci na zajęcia, a także co godzinę i w miarę potrzeb.

12.  Sprzęty, zabawki, pomoce dydaktyczne, które wykorzystywane były podczas pobytu uczniów w świetlicy są dezynfekowane przez wyznaczone osoby.

13.  Wszyscy pracownicy szkoły oraz uczniowie muszą stosować i przestrzegać podstawowych zasad zapobiegawczych, które istotnie wpłyną na ograniczenie ryzyka zakażenia:

- często myć ręce zgodnie z instrukcją.

- stosować zasady ochrony podczas kaszlu i kichania zakrywając usta i nos łokciem.

 - unikać dotykania oczu, nosa i ust.

 

14.  W świetlicy znajduje się termometr bezprzewodowy do badania temperatury w przypadku podejrzenia złego stanu zdrowia dziecka.

15.  Do świetlicy może uczęszczać wyłącznie uczeń zdrowy, bez objawów chorobowych sugerujących chorobę zakaźną. Nauczyciel świetlicy w przypadku stwierdzenia objawów chorobowych u ucznia wskazujących na infekcję dróg oddechowych, zobowiązany jest postępować zgodnie  z Procedurą postępowania na wypadek podejrzenia zakażenia COVID-19.

16.  Rodzice/prawni opiekunowie/osoby upoważnione do odbioru uczniów oraz osoby trzecie nie wchodzą do budynku szkoły. Osoba odbierająca ucznia ze świetlicy nie może wchodzić do pomieszczenia,  w którym odbywają się zajęcia świetlicowe. Uczeń odbierany jest zgodnie z Procedurą przyprowadzania i odbierania ucznia ze szkoły.

17.  Uczniowie kończący zajęcia opuszczają salę i budynek szkoły z zachowaniem dystansu społecznego niezbędnego do bezpiecznego poruszania się i korzystania z części wspólnej szkoły (korytarz, szatnia, toaleta).


 Procedura bezpieczeństwa pracy stołówki i wydawania posiłków
1. Personel kuchenny i pracownicy administracji oraz obsługi sprzątającej powinni ograniczyć kontakty z uczniami oraz nauczycielami.
2. Odległość między stanowiskami pracy na stołówce szkolnej powinna wynosić co najmniej 1,5 m.
3. Jeżeli zachowanie warunku, o którym mowa w ust. 2 jest niemożliwe, wówczas pracodawca zapewnia środki ochrony osobistej, w postaci masek, przyłbic, rękawic ochronnych, fartuchów.
4. Szczególną uwagę zwraca się na utrzymanie wysokiej higieny stanowisk pracy, opakowań produktów, sprzętu kuchennego, naczyń stołowych oraz sztućców.
5. Posiłki wydawane są z zachowaniem zasady ograniczenia liczby uczniów przebywających jednocześnie na stołówce oraz zasad ograniczenia możliwości ewentualnego rozprzestrzeniania się wirusa. W tym celu:
a) stosuje się zmianowe wydawanie posiłków,
b) w miarę możliwości na stołówce powinni spożywać posiłki uczniowie tej samej grupy,
c) w przypadku braku możliwości organizacyjnych stosowania zasad z pkt 1 i 2 dopuszcza się spożywanie posiłków przez dzieci w salach lekcyjnych.
6. Osoba odpowiedzialna za podawanie uczniom posiłków obowiązana jest do przeprowadzenia uprzedniej dezynfekcji powierzchni, na której spożywany jest posiłek, a także sprzętów służących dzieciom do jego spożycia.
7. Po każdym posiłku blaty, stoły i poręcze krzeseł są dezynfekowane przez personel sprzątający.
8. Wielorazowe naczynia i sztućce należy myć w zmywarce z dodatkiem detergentu, w temperaturze min. 60°C lub je wyparzać.
9. Cukier i inne dodatki są wydawane przez obsługę. Na stołówce nie obowiązuje samoobsługa.


Procedura postępowania na wypadek podejrzenia wystąpienia objawów choroby COVID-19
§ 1
1. Do pracy w szkole mogą przychodzić jedynie zdrowe osoby, bez jakichkolwiek objawów wskazujących na chorobę zakaźną COVID-19.
2. Do szkoły może uczęszczać uczeń bez objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych oraz gdy domownicy nie przebywają na kwarantannie lub w izolacji w warunkach domowych.
3. Wychowawcy klas, a w razie ich nieobecności nauczyciele przeprowadzający pierwsze zajęcia z grupą w danym dniu, przeprowadzają badanie temperatury ciała ucznia przy pomocy termometru bezdotykowego. Termometr podlega dezynfekcji po użyciu w danej grupie.
4. W razie wykrycia u ucznia podwyższonej temperatury ciała, powyżej 37,5ºC, wychowawca kontaktuje się z rodzicami dziecka (opiekunami prawnymi) w celu odebrania ucznia ze szkoły. Do czasu przybycia rodziców ucznia umieszcza się w odrębnym pomieszczeniu.
5. Jeżeli pracownik szkoły zauważy u ucznia objawy mogące wskazywać na infekcję dróg oddechowych, w tym w szczególności gorączkę, kaszel, należy umieścić ucznia w odrębnym pomieszczeniu i niezwłocznie powiadomić rodziców (opiekunów prawnych) o konieczności odebrania ucznia ze szkoły.
§ 2
1. Pomieszczenie o którym mowa w § 1 pkt 6 i 7 zapewnia min. 2 m odległości od innych osób. Pomieszczenie jest wyposażone w środki ochrony osobistej oraz płyn dezynfekujący. Dostęp do pomieszczenia mają wyłącznie pracownicy szkoły oraz izolowani uczniowie.
2. Po każdym użyciu pomieszczenia przez ucznia, u którego podejrzewano wystąpienie objawów choroby COVID-19, pomieszczenie powinno zostać zdezynfekowane przez personel sprzątający przy zastosowaniu wszelkich środków ochrony osobistej.
§ 3
1. W sytuacji odbioru przez rodziców lub opiekunów prawnych odizolowanego uprzednio ucznia należy upewnić się, że nie będzie miał kontaktu z innymi uczniami, pracownikami szkoły lub osobami trzecimi znajdującymi się na terenie szkoły.
2. W sytuacji wystąpienia u ucznia lub pracownika szkoły objawów COVID-19, personel sprzątający powinien przeprowadzić, przy zachowaniu środków ochrony osobistej, dodatkowe czynności dezynfekujące w budynku szkoły. Obszar, w którym poruszał się i przebywał pracownik, należy poddać gruntownemu sprzątaniu, zgodnie z funkcjonującymi w placówce procedurami oraz zdezynfekować powierzchnie dotykowe (klamki, poręcze, uchwyty itp.) oraz zastosować się do indywidualnych zaleceń wydanych przez inspektorat sanitarny.
§ 4
1. Pracownicy szkoły zostają poinstruowani, że w sytuacji wystąpienia niepokojących objawów choroby zakaźnej COVID-19 powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej, aby uzyskać teleporadę medyczną, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że mogą być zakażeni koronawirusem.
2. W przypadku wystąpienia u pracownika będącego na stanowisku pracy niepokojących objawów infekcji dróg oddechowych powinien on skontaktować się telefonicznie z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej, aby uzyskać teleporadę medyczną).
3. W sytuacji potwierdzonego zakażenia SARS-CoV-2 na terenie szkoły należy stosować się do zaleceń państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.
Z treścią niniejszej procedury zaznajamia się pracowników szkoły oraz rodziców / opiekunów prawnych uczniów.

Procedura organizacji przerw oraz dyżurów nauczycieli na przerwach
1. Nauczyciel w klasach I–III organizuje przerwy dla swoich uczniów w interwałach adekwatnych do potrzeb, jednak nie rzadziej niż co 45 min.
2. Jeżeli pozwalają na to warunki atmosferyczne zaleca się korzystanie przez uczniów w czasie przerw z boiska szkolnego oraz pobyt na świeżym powietrzu na terenie przyszkolnym szkoły (np. wybieg – dyżur nad uczniami pełni każdy nauczyciel kończący zajęcia w tej klasie, który odprowadza uczniów po przerwie do sali).
3. Uczniowie klas IV-VIII spędzają przerwy w miarę możliwości w klasie bez konieczności przemieszczania się pod opieką nauczyciela kończącego zajęcia w danej klasie ( nauczyciel pełni dyżur).
4. Uczniowie klas 4, 6, 7 i 8 po skończonych zajęciach schodzą do szatni pod opieką nauczycieli mających w tych klasach lekcje (pełnią dyżur do czasu wyjścia uczniów z szatni).
5. Nauczyciele informatyki oraz nauczyciele wychowania fizycznego zobowiązani są do zabierania uczniów z sali po przerwie (uczniowie czekają w sali na nauczyciela informatyki lub nauczyciela wychowania fizycznego pod opieką nauczyciela kończącego zajęcia w tej klasie).
6. Szczegółowe dyżury szkolne określone są w odrębnym regulaminie.
7. Podczas przerw obowiązuje wietrzenie sal, a w razie potrzeby także w czasie lekcji.
8. Uczniowie korzystający z przestrzeni wspólnej (korytarz, szatnie) oraz z toalety zachowują dystans między sobą, nie chodzą parami. Zaleca się (Obowiązuje) korzystanie z własnych maseczek w przestrzeniach wspólnych szkoły.
9. Zadaniem nauczyciela dyżurującego jest dbanie o to, aby uczniowie przebywali w czasie przerw wyłącznie w swoim gronie, bez kontaktu z uczniami z innych klas, aby w miarę możliwości ograniczyć ewentualne rozprzestrzenianie się wirusa.
10. Na terenie szkoły należy zachować dystans między pracownikami w przestrzeniach wspólnych (pokój nauczycielski, korytarze, szatnie).


Dyrektor Szkoły
Anna Nabrdalik